Dit is OBS J.Henri Dunant
Samen
De slogan "Samen op weg" zegt het eigenlijk al. Wij doen de dingen op onze school graag samen. Samen met ouders en samen met de leerlingen. Juist door deze samenwerking op te zoeken creëren we voor de leerlingen goede voorwaarden om zich naar zijn of haar eigen mogelijkheden te ontwikkelen. Doordat ouders en leerkrachten op één lijn staan is er sprake van een vruchtbare samenwerking wat ten goede komt aan de ontwikkeling van het kind. Dit alles doen we met één gezamelijk doel: Zo veel mogelijk kansen creëren voor het kind.
Samenwerken vind je ook terug in het dagelijks lesgeven. In de groepen werken de leerlingen regelmatig samen. Deze samenwerking is tweeledig. Enerzijds is het goed dat de leerling van en met elkaar leren, het verbreden van de kennis. Anderzijds vinden wij het ook heel belangrijk om de vaardigheid samenwerken bij te brengen. Dit is naar ons inzien een essentiële vaardigheid om jezelf later in de maatschappij te profileren.
Eigenaarschap
In ons onderwijs staat het leren centraal en niet het lesgeven. Essentieel om te komen tot leren is betrokkenheid. Door een uitdagende leeromgeving te creëren willen wij deze betrokkenheid en nieuwsgierigheid bij de leerlingen stimuleren. Door ontdekkend leren te integreren in ons onderwijs, zorgen we ervoor dat de leerlingen ruimte krijgen om zelf keuzes te maken. Waar willen ze nog meer over weten of wat willen ze nog uitzoeken. Belangrijke aspecten wanneer we het hebben over eigenaarschap.
Leerlingen hebben bij ons ook zicht op hun eigen ontwikkeling. Door een kijkje te nemen op hun dashboard, zien zij realtime waar zij staan in hun ontwikkeling ten opzichte van hun eigen niveau.
Creatief
Bij creatief hebben we het niet alleen over creatief met je handen (product gericht) maar ook over creatief denken (proces gericht). Wij stimuleren de leerlingen om zich creatief te uiten door bijvoorbeeld bij wereldoriëntatie de leerlingen met verschillende werkvormen te laten experimenteren. Ook zijn wij constant op zoek naar mogelijkheden om de leerlingen kun talenten te laten ontdekken. Dit gebeurt op dit moment tijdens de ateliers die we zes keer per jaar op het rooster hebben staan.
Creatief denken is een vaardigheid die we de leerlingen mee willen geven richting hun toekomst. Wie creatief kan denken, ziet veel vaker mogelijkheden en kansen dan een ander. Wij willen ze meegeven dat ze niet altijd maar de kudde moeten volgen, maar zelf keuzes durven maken om daar te komen waar ze graag willen zijn.
Plezier
Naast betrokkenheid is welbevinden een hele duidelijke voorwaarden om tot leren te komen. Welbevinden kun je ook vertalen naar plezier. Iemand moet goed in zijn vel zitten. Om te zorgen dat iedereen goed in zijn vel kan zitten, geven wij veel aandacht aan een goed leefklimaat. Iedere leerling moet zichzelf kunnen zijn en in die hoedanigheid met een prettig gevoel naar school komen. Door de Kanjermethode in te zetten zorgen wij voor een positieve benadering richting elkaar, oplossingsgericht denkvermogen en een prettig sociaal klimaat.
Het is prettig te zien dat dit goede leefklimaat onderstreept wordt door leerlingen, leerkrachten, ouders en onderwijsinspectie in de feedback die we terugkrijgen.